Każdego dnia na całym świecie „masa” ludzi szuka skutecznego pomysłu na biznes, który uczyni ich w niedługiej perspektywie czasu bardzo zamożnymi ludźmi. Pragną wręcz, by znaleźć idealny pomysł na biznes. Wielu inspiruje się spektakularnym sukcesem Facebook’a, Apple’a, firmy Microsoft i innymi globalnymi markami. Wielu marzy, by zbudować wielki biznes i wpisać się trwale w historię światowej gospodarki. Stworzyć coś przełomowego i nieprzeciętnego. I nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie. Bardzo ważne jest, aby myśleć w kategoriach globalnych snując i układając plan naszego biznesu. Jednak dużo ludzi chce „wynaleźć” coś czego jeszcze nikt nie wynalazł, nie stworzył. Coś czego tak na prawdę nie ma.
Takie wizjonerstwo potrafi bardzo silnie pobudzać kreatywność, co z kolei jest bardzo pozytywne. Dzięki temu na prawdę można dojść do znaczących dla rozwoju świata i cywilizacji wynalazków. Nie jest to negatywne, ale przez takie podejście dużo ludzi „zatraca się” i troszkę buja w obłokach. Przez to odbiega od realiów otaczającego nas świata i gospodarki.
Jak szukać pomysłów na biznes ? Jaka jest metoda na skuteczne szukanie ciekawych rozwiązań i trafienie w pomysł na biznes ? Te pytania są trudne i każdy z nas, kto kiedykolwiek myślał, o otwarciu własnej firmy zapewne je sobie zadawał. Niestety nie ma jakiegoś wzoru jak w działaniach matematycznych, gdzie podstawimy pewne czynniki i ukaże nam się dokładny wynik w postaci idealnej koncepcji na udany biznes. Jeszcze lepiej byłoby, gdyby na przykład jakiś inny człowiek przyszedł i przedstawił nam za darmoszkę kilka dobrych pomysłów, a my wybralibyśmy sobie z tego wachlarza możliwości jeden, który najbardziej odpowiada naszym przekonaniom. Sądzę, że ciężko będzie doczekać takiego scenariusza jeśli sami czegoś w tym kierunku nie zrobimy i nie zaczniemy szukać możliwości pojawiających się na rynku. W jaki więc sposób szukać i znaleźć ciekawy pomysł na biznes i koncepcję, którą możemy zamienić na dochodowy biznes ??
Jaka jest metoda by znaleźć pomysł na biznes?
Otóż, jedna z zasada może wydawać się dość prosta. Chodzi generalnie, o odpowiednie podejście do otoczenia i ludzi. Gdy spojrzysz na człowieka, nie myśl o tym jaki jest i skąd może pochodzić, nie staraj się go oceniać. Pomyśl jedynie o tym, co mógłbyś sprawić, by jego życie było lepsze i łatwiejsze.
Naucz się słuchać ludzi i z nimi rozmawiać. To bardzo ważna umiejętność. Dzięki temu, gdy otworzysz się na ludzi, będziesz mógł wyłapywać bardzo ważne informacje. Wbrew pozorom, każdy człowiek lubi o sobie mówić, opowiadać o tym co go boli, frustruje i jakie ma problemy. Przede wszystkim te dwa zagadnienia FRUSTRACJA i PROBLEM ludzki będą dla Ciebie prawdziwym źródłem inspiracji, aby szukać bardzo dobrych pomysłów na biznes. Musisz przy tym pamiętać jedną bardzo ważną regułę, bez której Twój biznes może okazać się strzałem w kolano. Zawsze, ale to zawsze gdy myślisz o tym, by założyć firmę, nigdy nie patrz na to przez pryzmat zarabiania pieniędzy ! Myślenie takie jak :
Potrzebuję więcej pieniędzy, mało zarabiam, to otworzę sobie firmę i wszystko się odmieni, będę zarabiał dużo i zacznę realizować swoje marzenia,
Wystarczy tylko założyć jakąś firmę, a może to być rozwiązaniem moich finansowych problemów. Może jeszcze uda mi się na ten cel pozyskać jakąś dotację.
Czytając to ktoś, mógłby powiedzieć: „nie pierdol Pan o karabinach, jak wojny ni ma”. W sensie, że jest wielu, którzy otworzyli biznes tak po prostu od czapy, w branży gdzie panuje duża konkurencja i udało im się wybić, bez większych analiz i znajomości. No, tak. Oczywiście, są takie jednostki. Jednak ilu jest takich, którzy odpowiednio do tematu nie podeszli, nie zbadali popytu i umoczyli ten „amerykański sen”. Wybierając się do urzędu, by zarejestrować działalność, nie myśleli w danej chwili w kategoriach rozwiązania jakiegoś problemu innych ludzi, tylko myśleli o tym, by rozwiązać swój problem, który polegał najzwyczajniej na tym, aby się wzbogacić i uregulować swoje finanse osobiste. Pomyśl sam… gdybyś miał odpowiedzieć przed sobą na pytanie: „Po co chcę założyć firmę ?”.
W większości przypadków na pierwszym miejscu, jednogłośnie zabrzmi odpowiedź: „by więcej zarabiać”, „by osiągnąć finansowy sukces”, „by zbudować majątek”, „by spełnić swe marzenie o bogactwie”, „by podziwiali mnie inni ludzie”. Sam widzisz… „zakładam firmę, by to MI było dobrze”. Jest to w jakimś stopniu ważne, bo przecież tez chcemy mieć jakąś korzyść z czegoś, w co się angażujemy. Chcemy się realizować i zaspokajać własne materialne potrzeby. Jednak to nie jest do końca zdrowe gdy stawiamy to sobie jako priorytet. Najpierw daj coś od siebie drugiemu człowiekowi. Pokaż mu, że wiesz jak oraz, że potrafisz rozwiązać problem, który go irytuje, a on w zamian pomoże ci się wzbogacić. Tak na pewno powstanie ciekawy pomysł na biznes.
Dlatego zawsze na pierwszym miejscu musi być człowiek, potencjalny klient. Nie zakładasz firmy dla siebie ! Tak, może to dziwne, ale tak to wygląda. Powiem nawet więcej, Twoja firma nigdy tak na prawdę nie będzie Twoja. Co prawda będziesz widniał na papierze jako właściciel, będziesz podejmował ważne decyzje i ją organizował. Jednak, jeśli nie będziesz miał klientów, to bardzo szybko odczujesz, że nie ma dla ciebie na danym rynku miejsca.
Teraz już pewnie wiesz, dlaczego i w jakim celu duże firmy dość często próbują utrzymywać kontakt z klientelą, bądź przeprowadzają różnego typu ankiety itp. Służy to niczemu innemu jak wyłapywaniu informacji o ich potrzebach, o tym czego im brakuje i co by chcieli zmienić. Mając takie wskazówki, firma może odpowiednio zoptymalizować i dostosować swoją ofertę, dzięki czemu ma możliwość przetrwać na rynku przez wiele lat i osiągać wymierne rezultaty.
Słuchaj uważnie ludzi i wyłapuj z otoczenia problemy z jakimi się zmagają na co dzień. Nie jest to łatwe, ponieważ często, kiedy z kimś rozmawiasz nie koncentrujesz się odpowiednio, na tym co ktoś mówi i na jego problemach, które mogą stać się inspiracją, by powstał ciekawy pomysł na biznes. Zacznij zwracać na to uwagę, a po pewnym czasie na prawdę przekonasz się jak wiele pomysłów możesz od innych usłyszeć.