Co to jest POS i czemu tak chętnie na niego stawiamy?

Co to jest POS i do kogo jest skierowany? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te i inne pytania, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

System obsługi do sklepu

System obsługi sprzedaży może być różny, zależnie od sklepu. Najprostsza wersja to zwyczajna kasa fiskalna bez żadnych dodatków, która jest obowiązkowym wyposażeniem placówki handlowej. Dzięki niej możliwe jest naliczanie ilości sprzedanego towaru oraz drukowanie paragonów dla klientów. Pomaga ona w późniejszych rozliczeniach z urzędem skarbowym, oraz w ogólnym ewidencjonowaniu sprzedaży. Jednak często jest to za mało. W dzisiejszym świecie, ludzie chcą płacić za zakupy kartami płatniczymi, a posiadając tylko samą kasę nie będziemy mogli zaoferować klientom takiej funkcjonalności. Wtedy powinniśmy pomyśleć o rozbudowie systemu sprzedażowego o tak zwany system POS. Dzięki niemu będziemy mieli znacznie większą kontrolę nad procesem sprzedaży, a klienci zyskają dodatkowe funkcjonalności.

Wady i zalety systemu

Aby dobrze zrozumieć na czym polega działanie systemu wspierania płatności, powinniśmy przeanalizować konkretne wady i zalety oraz ogólną charakterystykę systemy. Warto na sam początek zadać sobie pytanie co to jest POS? Jest to skrót od angielskiego Point of Sale czyli punkt sprzedaży. Zasadniczo polega to na tym, że zamiast posiadać tylko i wyłącznie kasę, na której ręcznie robimy wszystkie operacje, instalujemy cały system sprzedażowy, który kompleksowo zajmie się obsługą sprzedaży w naszym sklepie. Podstawową zaletą takiego systemu jest przede wszystkim to, że posiada on praktycznie nieograniczone możliwości rozszerzania funkcji. Wadą jest zapewne cena.

Z czego składa się system POS?

Skoro już wiesz co to jest POS, czas przyjrzeć się kolejnej kwestii, a mianowicie budowie tego stanowiska. System POS składa się z komputera głównego, który zawiaduje wszystkimi urządzeniami. Podłącza się do niego takie komponenty jak kasę fiskalną, drukarkę paragonów, skaner kodów kreskowych produktów, terminal do obsługi kart płatniczych, monitor dla kasjera, ekran pokazujący aktualną kwotę do zapłaty dla klienta i tak dalej. Możliwości są jak widać spore, a nic nie stoi na przeszkodzie, by do tego systemu podłączyć kolejne komponenty. Jeśli w sklepie mamy dwie lub więcej kas, możemy utworzyć system do obsługi całego punktu handlowego, z którego dane będą zbierane do jednego centralnego komputera.